Ákos fejlesztési története
Egy élményemet szeretném megosztani veletek, amely pozitív visszacsatolásként értelmezhető, miért is érdemes elkezdeni a TSMT tornát…
Nevezzük Ákosnak történetünk főszereplőjét, aki 7 évesen került hozzám.
Anamnéziségből, illetve a szülő elmondásából kiderült, hogy mozgásfejlődésében, beszédében semmi kiugró zavar nem volt.
Tavaly az óvoda kérésére iskolaérettségi vizsgálaton vett részt Ákos. A jellemzésből kiderült, hogy az interakciókba nem szívesen vett részt. Figyelme könnyen elterelhető volt és részképességei is megerősítést is igényeltek, ezek a figyelem, emlékezet, grafomotoros készségek és a kismozgások voltak. Ugyanakkor logopédiai korrekcióra is szorult. Ilyen szakvélemény mellett Ákost iskolaérettnek nyilvánították és megkezdte tanulmányait 2011. szeptemberben…
Az iskolai beválás nehezen ment a gyermeknél az első időkben. Ákos csendes és visszahúzódó volt, nehezen oldódott fel. A pedagógus próbált kontaktust teremteni a gyermekkel, ehhez kérte a szülő segítségét is. Azóta ez a helyzet normalizálódott, viszont az alaptünetek nem javultak.
Az iskolában egyre több jel utalt arra, hogy nincs minden rendben. A szülő elmondása szerint Ákosra jellemző volta a lassú tanulási tempó, fáradékonyság. Kudarctűrési nehézségek jelentek meg, mellette türelmetlenség, ügyetlenség is jellemezte. Ákos kerülte a sporttevékenységeket, nagymozgásos gyakorlatokat.
Anya kérésére felmértem Ákos állapot és mozgásfejlettségét. A gyerkőc a vizsgálat első szakaszában még nagyon csendes volt. Figyelme megfelelő intenzitásúnak bizonyult. A feladatok bemutatásakor összpontosított, a számára nehezebbnek tűnő vizsgálatokat minimális nemtetszéssel végezte.
Az állapotvizsgálat közepén (10-15 perc) már kezdett feloldódni, a „megfelelési vágya” csökkent, és ezzel párhuzamosan figyelme is lankadt. A feladatokat egyre pontatlanabbul figyelte. Kommentálta az eseményeket, látottakat, de a kivitelezésben feladatai szétestek. A vizsgálat végére fáradtan hagyta el a helyiséget.
A vizsgálatból kiderült, hogy három területen vannak elmaradások.
Idegrendszeri éretlenség derült ki nála (31% súlyosan megkésett), ami okozhat szem-kéz koordinációs zavarokat, egyensúlyi és mozgáskoordinációs zavarokat, beszédfejlődés zavarait, sorrendiség és ritmus zavarokat. Az agyi éretlenség tájékozódási nehézségekhez is vezet, de olvasási nehézségeket, figyelemzavarokat is eredményezhet.
A másik nagy terület a mozgásvizsgálat volt, ahol Ákos súlyosan megkésett eredményt kapott. Természetesen ennek a területnek az elégtelen működése is jó néhány tünetet produkál, ezek: ritmus és egyensúly zavarok, többirányú figyelem zavarai, impulzivitás, testtudat-testséma zavara, szenzoros és motoros zavarok, emlékezeti – gondolkozási – refferentációs – korrekciós zavarok, olvasási, írási gondok, számolás nehézségek.
A ritmusvizsgálatban ért el még alacsony eredményt a gyermek. Vezető tünetei: auditív és vizuális emlékezet zavarok, többirányú figyelem zavarai, sorrend emlékezeti nehézségek, koncentrációs zavarok.
Azt gondolom, párhuzam vonható a három terület összes zavara és az iskolai teljesítménybeli eredményei közt, hisz szignifikánsan magukba hordozzák e területek az elmaradások okait.
Na de menjük tovább…
Ákos jó kezekbe került a Tavasz utcai BRG központban, ahol összeállítottak neki egy személyre szabott TSMT tornagyakorlatot. Ez a feladatsor felöleli a fenti területek hiányosságait és célirányosan korrigál.
Ákosunk 3 hónapja tornázott anyukájával otthon, aminek nyáron megmutatkoztak az eredményei is. Hisz a lurkó, aki eddig nem tudott biciklizni, most közel egy hét alatt megtanult. Jóval többet mozgott, mint eddig, mozgása koordináltabb lett, egyensúlyérzéke javult, figyelme erősödött.