2012 tavaszán alkalmam volt betekinteni Lakatos Katalin Állapot és mozgásvizsgálat diagnosztikus (TSMT) eljárásába. Fantasztikus dolgokat ismertem meg!
Nem is gondolnánk, hogy gyermekünk korai mozgásfejlődése milyen kulcsfontosságú lehet a későbbiek folyamán. Esetlegesen kimarad mozgások (kúszás, mászás) milyen területek éretlenségére utalnak, amelyek árnyékként vetülnek rá a figyelemre, tanulásra és egyéb területekre. Ezzel a vizsgálati eljárással meghatározható a gyermek szenzomotoros (mozgató és érzékelő szervek összehangoltsága) integráltságának szintje. Rövid idő alatt felvehető (30-45 perc), 5 nagy részterületen 21 vizsgálat elvégzése történik. Instrukciói könnyen érthetőek, értékelési szempontjai egyértelműek és korrektek. 5 éves kortól kezdve használható az organikus érettségi szint megállapítására, illetve az éretlen működés pontos feltérképezésére.
Vegye fel velem a kapcsolatot!
Milyen területeket figyel a TSMT?
- primitív reflexek
- kéreg alatti tónusszabályzás
- keresztcsatornák működése
- mozgástervezés, kivitelezés
- figyelem
- mintamásolás
- sorrendiség
- testvázlat
- elemi térbeli tájékozódás
- lateralitás
- taktilis érzékelés és ritmusvizsgálat
- feladattudat, impulzivitás, monotónia-tűrés, kudarcfelismerés és kudarctűrés
Honnan tudom, hogy az én gyerekemnek is TSMT terápiára van szüksége, milyen tünetek jelennek meg?
Felsoroltam pár tipikus tünetet, ami támpontként szolgálhat:
Motoros tünetek:
- a mozgáskoordinációs gyengeség
- pontatlan mozgás kivitelezés
- gyenge ritmusérzék
- új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága
- erőadagolási problémák, ezek főleg labdásánál jönnek elő
- diszpraxia – a megszerzett mozgásos tapasztalat hiányos felhasználásának, tervezésének és kivitelezésének (enyhébb fokú) zavara.
- apraxia- az akaratlagos mozgás vagy összetett cselekvés végrehajtásának zavara
- éretlen grafomotorika
- túlzott passzivitás
- akadályozott beszédfejlődés (beszédmotorika)
- hiperaktivitás (mozgáskoordinációval kapcsolatos kontrollfunkciók gyengesége)
- dominancia késése, eltérései (keresztezett vagy kevert)
Pszichés-kognitív területen:
- mentális retardáció
- emlékezeti gyengeség
- információ feldolgozási zavar
- figyelem és tevékenységszervezés képességének gyengesége
- a belátáson/ tapasztalatokon álló gondolkozás megjelenésének késése
- az analógiás gondolkozás megjelenésének késése
- testvázlat, lateralizáció, téri orientáció zavara
- diszlexia/diszkalkulia – veszélyeztetettség
- szorongás, depresszió, fóbiák
- szobatisztaság késése
Szociális területen:
- nehezebben illeszkedik közösségbe
- nehezített szabályfelismerés és szabályelfogadás
- a szabálykövetés kiszámíthatatlansága
- a leválások-kötődések dinamikájának eltérései
- a segítségadás elutasítása
- a feladathelyzetből való kiszállás
- kontrollfunkciók gyengesége (társas kapcsolatokban megmutatkozva)
Mit ad a felmérés?
A vizsgálat során megállapítható a gyermek teljesítményproblémáinak oka organikus, pszichés vagy pedagógia. A készség-, és képességfelmérés szenzomotoros szinten történik, nem feltétlenül kell beszélni hozzá. A vizsgálat eredményei előre jelzik a rizikós iskolai beválást, 6 évesnél idősebb gyerekeket vizsgálva pedig majdnem megegyeznek az iskolaérettségi vizsgálat eredményével.
Vegye fel velem a kapcsolatot!Egyéni tapasztalatok
Egy élményemet szeretném megosztani veletek, amely pozitív visszacsatolásként értelmezhető, miért is érdemes elkezdeni a TSMT tornát…
Nevezzük Ákosnak történetünk főszereplőjét, aki 7 évesen került hozzám.
Anamnéziségből, illetve a szülő elmondásából kiderült, hogy mozgásfejlődésében, beszédében semmi kiugró zavar nem volt.
Tavaly az óvoda kérésére iskolaérettségi vizsgálaton vett részt Ákos. A jellemzésből kiderült, hogy az interakciókba nem szívesen vett részt. Figyelme könnyen elterelhető volt és részképességei is megerősítést is igényeltek, ezek a figyelem, emlékezet, grafomotoros készségek és a kismozgások voltak. Ugyanakkor logopédiai korrekcióra is szorult. Ilyen szakvélemény mellett Ákost iskolaérettnek nyilvánították és megkezdte tanulmányait 2011. szeptemberben…
Az iskolai beválás nehezen ment a gyermeknél az első időkben. Ákos csendes és visszahúzódó volt, nehezen oldódott fel. A pedagógus próbált kontaktust teremteni a gyermekkel, ehhez kérte a szülő segítségét is. Azóta ez a helyzet normalizálódott, viszont az alaptünetek nem javultak.
Az iskolában egyre több jel utalt arra, hogy nincs minden rendben. A szülő elmondása szerint Ákosra jellemző volta a lassú tanulási tempó, fáradékonyság. Kudarctűrési nehézségek jelentek meg, mellette türelmetlenség, ügyetlenség is jellemezte. Ákos kerülte a sporttevékenységeket, nagymozgásos gyakorlatokat.
Anya kérésére felmértem Ákos állapot és mozgásfejlettségét. A gyerkőc a vizsgálat első szakaszában még nagyon csendes volt. Figyelme megfelelő intenzitásúnak bizonyult. A feladatok bemutatásakor összpontosított, a számára nehezebbnek tűnő vizsgálatokat minimális nemtetszéssel végezte.
Az állapotvizsgálat közepén (10-15 perc) már kezdett feloldódni, a „megfelelési vágya” csökkent, és ezzel párhuzamosan figyelme is lankadt. A feladatokat egyre pontatlanabbul figyelte. Kommentálta az eseményeket, látottakat, de a kivitelezésben feladatai szétestek. A vizsgálat végére fáradtan hagyta el a helyiséget.
A vizsgálatból kiderült, hogy három területen vannak elmaradások.
Idegrendszeri éretlenség derült ki nála (31% súlyosan megkésett), ami okozhat szem-kéz koordinációs zavarokat, egyensúlyi és mozgáskoordinációs zavarokat, beszédfejlődés zavarait, sorrendiség és ritmus zavarokat. Az agyi éretlenség tájékozódási nehézségekhez is vezet, de olvasási nehézségeket, figyelemzavarokat is eredményezhet.
A másik nagy terület a mozgásvizsgálat volt, ahol Ákos súlyosan megkésett eredményt kapott. Természetesen ennek a területnek az elégtelen működése is jó néhány tünetet produkál, ezek: ritmus és egyensúly zavarok, többirányú figyelem zavarai, impulzivitás, testtudat-testséma zavara, szenzoros és motoros zavarok, emlékezeti – gondolkozási – refferentációs – korrekciós zavarok, olvasási, írási gondok, számolás nehézségek.
A ritmusvizsgálatban ért el még alacsony eredményt a gyermek. Vezető tünetei: auditív és vizuális emlékezet zavarok, többirányú figyelem zavarai, sorrend emlékezeti nehézségek, koncentrációs zavarok.
Azt gondolom, párhuzam vonható a három terület összes zavara és az iskolai teljesítménybeli eredményei közt, hisz szignifikánsan magukba hordozzák e területek az elmaradások okait.
Na de menjük tovább…
Ákos jó kezekbe került a Tavasz utcai BRG központban, ahol összeállítottak neki egy személyre szabott TSMT tornagyakorlatot. Ez a feladatsor felöleli a fenti területek hiányosságait és célirányosan korrigál.
Ákosunk 3 hónapja tornázott anyukájával otthon, aminek nyáron megmutatkoztak az eredményei is. Hisz a lurkó, aki eddig nem tudott biciklizni, most közel egy hét alatt megtanult. Jóval többet mozgott, mint eddig, mozgása koordináltabb lett, egyensúlyérzéke javult, figyelme erősödött.
Azóta is folyamatosan csinálják a tornát, így valószínű, hogy minden területen ügyesedni fog és nem lesznek iskolai kudarcai a továbbiakban.
Vegye fel velem a kapcsolatot!