gyermek-fejlesztes

Csabi fejlesztési története

2015-05-02 by Dutch73

Csabi 3. osztályos tanulóként olvasási nehézségekkel küzdött, olvasása döcögős, sokszor érthetetlen, akadozó volt. Tévesztései miatt szövegértése, szöveg feldolgozása akadályokba ütközött. Ez a probléma a többi tanulmányi területre is ránehezedett. Tanító nénije bukással fenyegette novemberben a gyermeket, ahelyett, hogy segítséget kért volna. A szülők kissé tanácstalanul hívtak fel, mert nem értették, hogy gyermekük, aki még az első két osztályt viszonylag könnyedén vette, hogy ronthat ennyit a teljesítményén. Hozzá kell tenni a történethez, hogy Csabi új tanító nénit kapott szeptembertől, aki a nyugdíj előtti utolsó évét kezdte meg az iskolában.

Találkozásunkkor Csabi motivációja alacsony szinten volt, szinte feladta, hogy ő bármikor is tud jó jegyet szerezni az iskolában. Ebből adódóan nem látta fontosnak, a házi feladatok felírását, elkészítését. Órai munkái hiányosak, befejezetlenek voltak. Írása rendezetlen, kissé kusza, tele hibával. Egyre több beírást kapott órai viselkedése miatt, mert az osztály bohóca lett.

A szülő kérésére kezdtem Csabival foglalkozni. Apró lépésekkel haladtunk, mert nem csak a korrekcióra kellett hangsúlyt fektetnem, hanem az önbizalmára is. 2. osztályos szövegértő könyvből kezdtünk el dolgozni, mert ebben rövid történetek voltak és a feladatok is könnyebbnek bizonyultak Csabi számára. Lassan kedvet kapott a munkához, egyre több feladatot oldott meg jól, de sok segítséggel, rávezetéssel. Egy idő után már magától is elővette a könyvet és dolgozgatott belőle.

Közös munkánk során kiderült számomra, hogy Csabinál fonológiai és dekódolási pontatlanságok is voltak. Olvasása miatt rosszul értelmezte a feladatot, így elvesztette a fonalat, elfelejtette azt, hogy hol tartunk az olvasásban. Tévesztései miatt másként kezdett neki a feladatnak. A feltett kérdést sem mindig tudta értelmezni, ezért a feladatot is abbahagyta.  Lényegkiemelésre, összegzésre önállóan nem volt képes.

Másfél év alatt eljutottunk arra a szintre, hogy a könnyebb szöveges feladatokat önállóan oldja meg. Helyesírása javult, de figyelmetlensége miatt még mindig vannak tévesztései. Olvasása folyékonyabb, de helyenként még téveszt. Önbizalma erősödött, eredményein is megmutatkozik.

Nyár végén ismét találkoztam Csabival, hogy ismételjünk egy kicsit, felelevenítsük eddigi ismereteit nemcsak nyelvtanból, olvasásból, hanem matematikából is. Megdöbbenve vettem észre, hogy Csabinál számolásával gondok vannak. Hiányoznak az alapok, nehezen tud fejben számolni, a szorzással is bajlódik, emiatt a többjegyű számok szorzása és osztása kínszenvedés neki.

Úgy gondoltam kipróbálom nála is a NILD terápiát. A már meglévő részképességeket fejlesztő feladatok mellé becsempésztem a NILD eszközeit és feladatait. Csabi örömmel fogadta, sőt anyukájának elmondta, hogy ezeket az órákat jobban szereti, pedig sokkal nehezebbek számára.

Elkezdtük a szorzótáblát újra megtanulni, mert erre sok matematikai feladat épül. Nem kellett sok eszköz hozzá, mindössze 5 darab gyűszű. Csabinak ez nagyon tetszett, mert nem annyira mechanikus a tanulási folyamat. És láss csodát! Könnyebb megjegyezte a szorzótáblát, mert az ujjaira helyezett gyűszű adott egy vizuális és taktilis emlékképet neki, így könnyebben tudta rögzíteni az eredményeket a fejében.

Nemcsak a számolás területén volt látható javulás Csabinál, hanem a helyesírási gyakorlatokban is. Morze segítségével a hallási figyelme erősödött, jobban meg tudta különböztetni a rövid és hosszú magánhangzókat egymástól, így a helyesírása is javult.

Az álló és fekvő nyolcasok átírása és az irányok megnevezése gondot jelentettek még a terápia kezdetén. De szép lassan sikerült egyszerre két dologra összpontosítania, és most már könnyebb fejszámolási feladatokat is adhatok neki, miközben írja a nyolcasokat.

Ügyesen haladunk Csabival, sok javulást vettem észre! Csak így tovább!

Egy újabb szösszenet Csabival kapcsolatban! Tegnap beszéltem anyával, aki örömmel újságolta, hogy Csabi 4-est kapott matekból és már az órákat is szereti! 🙂

About Author

Dutch73
  •  

Leave a Comment

Kedves Látogató!

Köszönöm, hogy felkereste weboldalamat.

Sajnálatosan már semmilyen gyermek felmérést és fejlsztést nem tudok vállalni. (TSMT, SINDELAR…)

Megértésüket köszönöm!

Balogh-Lukács Johanna